Axel Bil O Maskin

117 Mina Sidor – 8 Sidor - Mina Tio Bästa Os-Minnen

  1. 117 mina sidor hot

Han lämnar OS som en av de största någonsin. 1. Handbollssilvret Jag skrev i början av OS om hur sur jag var för att jag inte skulle få gnälla över ett svenskt handbolls-silver igen. Jag hade rätt. Jag kan inte gnälla över ett silver nu heller. Jag kunde inte någonsin drömma om att Sverige ens skulle ta sig till semifinal. När Sverige vann över EM-mästarna Danmark i kvartsfinalen visste jag redan att det här var ett av OS största ögonblick för oss svenskar. Herrarnas handbolls-landslag har ärligt talat inte ens varit i närheten av världens bästa de senaste tio åren. Nu när herrarna gick och blev näst bäst i OS, så tänker jag verkligen inte klaga. av Christopher Butler

117 mina sidor hot

  1. 117 mina sidor new york
  2. 117 mina sidor new
  3. Kalibrering och Softproofing | Scandinavianphoto.se

Dam-turneringen är ointressant. Tur är väl det att OS var i Storbritannien, ett land som verkligen älskar fotboll. Matcherna var jämna och spännande. Det var mycket folk på läktarna. Stämningen var underbar. På herrsidan fick vi se blivande storstjärnor som Brasiliens Neymar och Oscar och Storbritanniens Tom Cleverley. Och ett Mexiko som överraskade genom att vinna finalen mot Brasilien. På damsidan blev Sverige en besvikelse. Men de andra lagen bjöd på matcher som jag aldrig kommer att glömma. Semifinalen mellan USA och Kanada som slutade 4-3 till USA efter Alex Morgans mål i 120e minuten. Bronsmatchen mellan Kanada och Frankrike där Kanada på något märkligt sätt vann med 1-0 efter mål i sista minuten. Och finalen som blev en repris på VM-finalen. Men den här gången vann USA mot Japan. Finalen hade allt. Snygga mål. Skott i stolpen och ribban. Räddningar i världsklass. Och så blev vi glada för USAs svenske tränare Pia Sundhage, som vann sitt andra raka OS-guld. 7. Badminton-skandalen Världens bästa dubbelpar i badminton, kineserna Yu Yang och Wang Xialo, kom till OS för att vinna turneringen.

10. Invigningen och avslutningen Som väntat blev OS-invigningen stor, snygg och väldigt, väldigt dyr. Den var kanske inte lika imponerande som kinesernas invigningsfest för fyra år sedan. Men britterna bjöd på en mäktig show. Paul McCartney från Beatles sjöng. Fotbollsstjärnan David Beckham åkte båt i floden Themsen utklädd till James Bond. Avslutningen blev nästan lika magnifik. Det bjöds på kända brittiska poplåtar av bland annat Beatles och Queen. Till och med Spice Girls uppträdde. En fest jag sent kommer att glömma. 9. Lisa Nordén Lisa Nordén gjorde oss svenskar intresserade av sporten triathlon för en dag. Och gjorde oss stolta med sitt silver. Nordén hade haft ett tungt år med skador. Ändå var hon bara centimeter ifrån guld. Hennes kamp med schweiziskan Nicola Spirig om guldet är redan en OS-klassiker. Inte bara för oss svenskar. För alla som älskar spänning, dramatik, glädje och tårar i idrott. 8. Fotbollen OS i fotboll är det ingen som bryr sig om. Herr-turneringen är bara en ungdomsturnering.

Förutom ett OS-guld. I finalen mötte han Andy Murray från Storbritannien. Det såg bra ut för Federer. Han hade aldrig någonsin förlorat mot Murray i en tennis-final. Murray är känd för att vara så nervös att han tappar koncentrationen i de viktiga matcherna. Federer hade också besegrat Murray i Wimbledon några veckor tidigare. Nu skulle de mötas igen. På samma plan där Federer vann Wimbledon. Men Federer var chanslös. Till publikens stora glädje blev världens kanske bäste spelare någonsin totalt utklassad med 3-0 av Murray. 2. Usain Bolt Usain Bolt kom till OS med ett enda mål. Att bli den bäste löparen i friidrottens historia. För det behövde han försvara sina tre guld från OS i Peking. Men alla var inte lika hoppfulla som Bolt. Han var ur form före OS. Han hade till och med förlorat flera tävlingar. Bolt svarade med att krossa motståndet på 100 meter och 200 meter. Och i lagstafetten satte hans lag Jamaica nytt världsrekord på tiden 36, 84 sekunder. Usain Bolt kom till OS som dess största stjärna.

  1. Danmarks nordligaste stad drama
  2. Klistermärken till hjelm
  3. Monique forslund lchf på riktigt
röda-korset-gåvobevis

Axel Bil O Maskin, 2024