Axel Bil O Maskin

2. Färja bodö lofoten 2019 photos
  3. Färja bodö lofoten 2019 tour
  4. Färja bodö lofoten 2019 cruises

När jag planerade den här resan var det meningen att jag skulle flyga dit och hem. Det är alltid så när jag reser utan barnen. Jag har inte så mycket tid, vilket gör att jag vill ta mig dit jag ska på snabbaste sätt. Då har jag mer tid att se det jag vill se när jag väl är där. Sen kom jag och tänka på att vi redan har flugit till Australien i år. Det börjar mer och mer pratas om flygskam och jag vill ju leva miljömedvetet. Jag måste erkänna att jag inte har några som helst problem att göra det i vardagen. Mina barn tycker att jag är "värsta miljöfreaken". Mitt enda problem är resorna. Jag har så svårt att avstå från att resa. I år la jag ändå in en "flygfasta" på 40 dagar innan påsk, vilket kändes befriande. I planeringens stund försökte jag få till en resa med mindre flygsträckor vilket innebar att jag bestämde mig för att på ditvägen "bara" flyga till Trondheim. Det var mycket därför jag tog tåget till Bodø och nu även båten till Svolvær, som ligger på en utav öarna i Lofoten. Jag måste erkänna att jag alltid är lite nipprig när jag reser.

Färja bodö lofoten 2014 edition

Kanske vi ännu inte sett hur mycket Lofoten riktigt kommer att utvecklas och förändras? Färja över från Å, Lofoten till Bodö på fastlandet För att slippa köra hela Lofoten fram och tillbaka rekommenderar jag att ta färjan från Lofotens spets, från Å över till Bodö på fastlandet. Färjan går kring 6-8 gånger från Lofoten till Bodö och tillbaka per dygn, mängd beroende på årstiden. Trots att det låter som att färjan går ofta lönar det sig om du rör dig med bil ändå att boka biljett till den för att inte bli utan plats. Färjan över tar 3, 5-4 timmar och av de bilplatserna som finns på färjan går kring hälften att förhandsboka medan hälften fungerar enligt först i kö principen. Färjan mellan Lofotens Å och Bodö kostar 1140 NOK för en bil med chaufför plus en passagerare. Vi var väldigt nöjda med färjvalet. Vi tog en av de sista färjorna på dagen som åker 20:30 från Lofoten och trots att den åkta fram och tillbaka hela dagen var vi ändå punktligt framme i Bodö klockan halv ett på natten. Dessutom fick vi en magisk solnedgång på båten över som bonus!

Sanden och bottnen är helt perfekta och klarare vatten är svårt att hitta! Allmänt om Lofoten – Hur utnyttjar lokalbefolkningen turismen? Jag var förvånad över hur bebott Lofoten var. Överallt på halvön fanns det byar, fiskesamhällen eller nya lyxiga villor. Ändå tog dessa samhällen inte över naturen på något sätt och jag lovar du kommer kunna njuta av alla vyer. Bebyggelsen ger faktiskt mervärde till många vyer och bilder. Samma gäller de distinktiva höga broarna som många känner igen från Lofoten. Det jag blev väldigt förvånad över var hur lite den stora mängden av turister utnyttjades för lokalbefolkningen vinning. Det fanns få turistshoppar, inga glassförsäljare på stränderna, eller regnkappor vid vandringarnas början. Och inga avgifter för broar eller vägar. Man kände sig inte utnyttjad som turist vilket självklart är ett gigantiskt plus! Ändå tycker jag det är märkligt att norrmännen inte utnyttjar denna enorma möjlighet till att göra mer pengar på fler sätt än matbutiker och bensin.

Färja bodö lofoten 2019 photos

Halvön är ingen platt historia och de flesta vandringar tar en upp på någon hög plattform med utsikt värd vandringsmödan. Är man gravid kan detta ändå leda till vissa svårigheter. Vandringen är tung och svår, vilket gjorde att vi fick prova på flera olika vandringar innan vi hittade någon som var tillräckligt lätt för oss. Ett exempel på lätt vandring är Nubben. Den är rätt brant men tillräckligt kort för att man ska orka med den. I appen hittar man ett stort utbud på de mest kända vandringarna på Lofoten. Det tråkiga med dem är att du definitivt inte kommer vara ensam på de rutterna. Alla vill nå de högsta topparna och se de finaste vyerna. Det är det positiva med att välja mindre kända rutter. På Lofoten är de nästan lika spektakulära men verkligen inte lika populära. Tips på vandring och sevärdheter Vill man bara promenera och inte vandra, rekommenderar jag att lämna bilen vid E-vägen och promenera till någon av de många fina och perfekta sandstränderna på Lofoten. Vattnet är kyligt även på sommaren men så uppfriskande efter en långpromenad.

Färja bodö lofoten 2019 tour

Färja Lofoten – Bodö Vi hade bokat färja hemifrån men det hade vi inte behövt göra för just denna förmiddag. Det var inte fullbokat men det kändes bra att veta att vi skulle komma fram till Bodö den tid vi tänkt oss. Vädret var helt strålande underbart och solen värmde skönt. När vi väl kört ombord kastade vi oss ner i en solstol. Vi trodde att vi skulle kunna sitta ute och njuta av vädret de dryga tre och en halv timme som överfarten skulle ta. Punktligt tuffade vi ut från Sörvågenhamn och satte kurs mot Bodö. Ganska snart började det blåsa upp rejält och det gick inte att vara utomhus det gungade bra och åtminstone en av våra hundar blev lite sjösjuk. Ja en del av passagerarna mådde faktiskt också lite dåligt så det blev väldigt lugnt ombord. Vi var hänvisade till platser utmed gångarna i båten, vi fick förstås inte vistas med hund i salongerna men det gjorde oss absolut inget, vi var verkligen tacksamma att hundarna slapp sitta kvar i bilen. Ett kort besök i Bodö Trevliga Bodö och knapp någon bilåkning alls idag.

Färja bodö lofoten 2019 cruises

1. Färja bodö lofoten 2019 date
  2. Färja bodö lofoten 2019 news
  3. Tripadvisor | Flyg till Lofoten tillhandahålls av Saltenfly Bodø | Bodo, Nordland

Lofoten – norra Norges pärla och största dragplåster! För att vara ärlig var jag väldigt skeptisk över hela vår resa till Lofoten. Jag tänkte liksom att själva Lofoten inte möjligtvis kunde leva upp till den gigantiska hypen. Det galna är, att efter att själv ha besökt Lofoten kan jag med handen på hjärtat säga den är värt besöket! Trots de stora mängder turister är Lofotens natur så sevärd och unik att det gör det värt det. I den här guiden vill jag realistiskt beskriva Lofoten för dig, med vad du kan förvänta dig, vad du inte ska missa samt förgylla din reseplanering med en massa underbar inspiration och bilder från Lofoten! Lofoten – bakgrundsinformation Lofoten är en cirka 350 kilometer lång halvö, vilket är mycket större än jag hade tänkt mig. Över hela halvön ringlar sig huvudväg E10 med ett antal avstickare till mindre orter på Lofoten. Kör du bara raka vägen genom Lofoten kommer det ta dig 5-6 timmar och det rekommenderar jag verkligen inte att du gör. Lofoten är en magiskt vacker plats med alla höga berg, det kristallklara vattnet och de små byarna.